POLIS PERLU KELUARKAN KENYATAAN MOHON MAAF KEPAD PEMANDU TEKSI??

BERITA penculikan seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun di Kajang, Selangor pada Jumaat minggu lalu yang menjadi viral menerusi laman sosial benar-benar menjadi topik paling hangat seluruh rakyat Malaysia.
Teka-teki mengenai suspek dan dalang sebenar drama penculikan ini juga akhirnya terjawab dengan tindakan pantas pihak polis apabila tidak sampai 24 jam, empat suspek yang dipercayai ada kaitan telah ditahan reman.
Apa yang paling mengejutkan kita pada waktu itu, salah seorang daripada empat suspek adalah pemandu teksi yang tampil membawa pulang kanak-kanak tersebut dengan selamat ke pangkuan keluarganya.

Dek kerana dilabel sebagai salah seorang suspek, rata-rata netizen membuat kesimpulan mudah bahawa pemandu teksi berkenaan yang dikenali Hanizan Mohamed Radzi mempunyai kaitan dalam kes penculikan itu.

Senang cakap, pelbagai tanggapan dan persepsi negatif terpaksa diterima oleh Hanizan dan keluarganya tatkala dia ditahan reman selama seminggu oleh pihak polis bagi membantu siasatan kes jenayah tersebut.

Bagaimanapun, setelah enam hari ditahan, polis menerusi satu kenyataan petang Khamis, memaklumkan Hanizan dibebaskan dengan bon polis mengikut Seksyen 49 Kanun Prosedur Jenayah.

Ia susulan siasatan lebih lanjut menunjukkan bahawa pemandu teksi berkenaan sebenarnya tidak bersalah sekali gus menjawab persoalan ramai tentang apakah peranan dan penglibatannya dalam kes culik itu.

Meskipun ibarat semuanya sudah selesai, pasti pahit untuk ditelan Hanizan apabila jasanya yang sepatutnya dikenang, disalah tafsir oleh orang ramai ekoran penahanan reman untuk membantu siasatan polis.

Lebih memilukan, Hanizan ketika menemui pihak media di Mahkamah Majistret, Kajang, pagi Jumaat turut merayu kepada pihak polis agar namanya yang telah tercemar dibersihkan berikutan penahanannya sebagai suspek telah memalukan ahli keluarganya.

Jika difikir-fikirkan, bagaimana pihak penguat kuasa seperti polis boleh bertindak dengan membuat kesimpulan bahawa pemandu teksi itu sudah tergolong sebagai antara suspek dalam kes ini.

Malah, motto yang didukung Polis Diraja Malaysia (PDRM) iaitu ‘Tegas, Adil, Berhemah’ boleh dikatakan tidak selaras dengan cara kerja yang dilaksanakan itu.

Masalahnya, sampai bila kejadian seumpama ini mahu berulang-ulang? Salah siapa pula apabila golongan yang tidak berkemampuan seperti Hanizan ini mudah dicaci oleh masyarakat?

Nasib Hanizan yang bagaikan ‘orang lain makan nangka, orang lain pula yang kena getahnya’ ini jelas telah menjejaskan maruah dan mencemarkan namanya.

Takut-takut, kelak tiada lagi yang mahu memberi bantuan dan mengambil peduli tentang masalah orang sekeliling kerana bimbang bakal ditahan reman sebagai suspek seperti apa yang telah dilalui seperti Hanizan.

Mana tidaknya, siapa lagi yang sanggup dituduh sebagai suspek dan kemudian ditahan polis berhari-hari lamanya dek hanya kerana bantuan ikhlas yang telah diberi tetapi tidak dihargai pula!

Sepatutnya pihak polis berhati-hati dalam melakukan siasatan agar nasib orang tidak bersalah seperti Hanizan tidak dianiaya antaranya merahsiakan latar belakang suspek daripada pengetahuan pihak luar.

Sewajarnya, pihak polis mungkin perlu membuat kenyataan permohonan maaf secara terbuka kepada Hanizan agar maruah dan namanya yang tercemar dapat dibersihkan segera.KREDIT
0 Komentar untuk "POLIS PERLU KELUARKAN KENYATAAN MOHON MAAF KEPAD PEMANDU TEKSI??"

 
Copyright © 2014 BERITACERITA - All Rights Reserved
Template By Catatan Info