INILAH PENYEBAB, GEJALA STROK DAN RAWATAN STROK YANG SEBENAR

Strok adalah segera perubatan. Pada tahun 2008, data daripada Kementerian Kesihatan berkata bahawa bilangan 17, 3 juta orang Indonesia akan diusir hidupnya kerana strok.

Punca Strok
Strok berlaku di dalam otak apabila aliran darah berhenti pada hari itu. Dalam masa beberapa minit, sel-sel otak mula mati. Terdapat dua jenis strok. Pertama, strok iskemia, adalah satu pukulan yang sering berlaku. strok iskemia aibat darah beku sedia ada yang menyumbat saluran darah. Kedua, berdarah strok, pecah saluran darah menyebabkan darah mengalir keluar. Terdapat “Stroke Mini” atau Serangan iskemia sementara (TIA). TIA berlaku apabila aliran darah di dalam otak hanya dihentikan sementara.

Gejala Strok
* Kebas secara tiba-tiba atau kekurangan muka, lengan atau kaki (terutama pada sebelah badan)
* Kehilangan kesedaran tiba-tiba, masalah bercakap atau memahami pertuturan
* Masalah rupa tiba-tiba pada satu atau mata ke-2
* Jalan masalah secara tiba-tiba, pening, hilang keseimbangan atau koordinasi
* Sakit kepala kronik dalam tiba-tiba tanpa sebarang sebab yang diketahui



ngat, perkataan utama untuk tanda-tanda
Strok: bermulanya MERTA

Rawatan strok
Apabila anda merasa diri anda atau ahli keluarga mengadu beberapa gejala ketika itu juga, anda perlu pergi segera ke kediaman strok sakit diberi adalah yang segera perubatan.

Pengurusan awal yang biasa dilakukan dalam ER diletakkan pasen dan flex kepala (lenturan leher ke arah depan) hingga 30 darjah, kemudian dilakukan imbasan CT sebagai standard kawalan untuk emas untuk menentukan sama ada ini adalah satu strok atau berdarah strok iskemia, kerana ubat untuk kedua-dua adalah sangat berbeza.

Prinsip penyembuhan strok iskemia yang larut darah beku atau strok berdarah sederhana adalah untuk menghentikan pendarahan. pemulihan selepas strok membantu individu menangani upaya akibat daripada kerosakan strok. Sederhana TIA itu sendiri adalah “penggera” di strok sehingga walaupun pesakit dengan TIA akan “sembuh” kerana ia ketika itu dalam tempoh 24 jam, pesakit dengan TIA harus kekal penggunaan dadah ingincer darah yang diperolehi daripada doktor dan melindungi gaya hidup yang tidak kira strok.

Apabila serangan angin ahmar, jadi badan akan jatuh ke dalam risiko kematian. Walaupun terus hidup, pesakit akan mengalami kecacatan. Memandangkan kesan hilang upaya dan kematian yang tinggi akibat strok, supaya anda akan mahu untuk mengelakkan beberapa aspek risiko strok. Semak darah desakan kerap. Salah satu aspek risiko strok adalah desakan darah tinggi.

Selain itu, makanan yang kurang berminyak dan lemak untuk menurunkan kolesterol. Orang yang pernah mengalami serangan jantung atau risiko strok semakin besar, jadi, menjaga kesihatan jantung anda dengan bersenam cukup. Jika anda merokok, mengurangkan, walaupun sebagai terbaik yang mereka boleh menghentikannya.
0 Komentar untuk "INILAH PENYEBAB, GEJALA STROK DAN RAWATAN STROK YANG SEBENAR"

 
Copyright © 2014 BERITACERITA - All Rights Reserved
Template By Catatan Info